W profilaktyce oraz leczenie nadciśnienia tętniczego dużą rolę odgrywa zmiana dotychczasowego stylu życia. niezwykle istotna jest zmiana nawyków żywieniowych. Nadciśnienie tętnicze jest rozpowszechnionym schorzeniem, które dotyczy dorosłej populacji (30%) w większości krajów. Wykazano również, że ponad 50% osób z wysokimi wartościami ciśnienia nie ma świadomości choroby. Tymczasem nieleczone może prowadzić do udaru mózgu, choroby niedokrwiennej, niewydolności nerek a to z kolei do przedwczesnej śmierci.

Zalecenia dietetyczne w zapobieganiu oraz leczeniu nadciśnienia zostały opracowane na podstawie amerykańskiego badania DASH wspieranego przez Narodowy Instytut Chorób Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w USA. Badania zostały przeprowadzone wśród 459 osób z ryzykiem rozwoju nadciśnienia bądź też już z rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym, ale nie stosujących farmakoterapii. W wyniku stosowania diety DASH uzyskano istotne obniżenie ciśnienia skurczowego średnio 6 mmHg oraz ciśnienia rozkurczowego około 3 mmHg. Najważniejszymi elementami charakterystycznymi dla diety DASH jest przede wszystkim jest spożywanie określonej liczby dziennych porcji z różnych gryp produktów – ilość porcji jest zależna od zapotrzebowania kalorycznego, obniżone spożycie tłuszczu – zaleca się używanie produktów o obniżonej zawartości tłuszczu, zwłaszcza zwierzęcego, spożywanie mięsa oraz jego przetworów powinno być ograniczone- z tymże preferuje się chude mięso, nie smażone; zwiększenie ilości owoców i warzyw w diecie, które są bogatym źródłem błonnika, potasu oraz magnezu; spożywanie zbóż, nasion oraz produktów zbożowych- zwłaszcza tych wykonanych na bazie mąki z pełnego przemiału, które powinno być głównym źródłem energii i ważnego błonnika; ograniczenie spożywania cukrów prostych oraz obniżenie spożycia sodu w diecie.

Dieta DASH jest prostym sposobem kontroli naszego zdrowia. Wykazuje udowodnione działanie przeciwciśnieniowe, a w świetle innych badań ten skład diety przeciwdziała rozwojowi otyłości, cukrzycy oraz miażdżycy.